Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Wykorzystanie wybranych metod analizy strategicznej w diagnozie potencjału rozwojowego organizacji pozarządowych

Abstract

Artykuł przedstawia specyfikę organizacji pozarządowych ze szczególnym uwzględnieniem trudnych warunków ich funkcjonowania w Polsce i na tym tle przedstawia ważność zastosowania w tych organizacjach zarządzania strategicznego, a zwłaszcza jego kluczowego elementu, czyli analizy strategicznej. Autor na bazie własnego doświadczenia związanego z wykonaną analizą strategiczną dwóch organizacji pozarządowych oraz przeglądu literatury przedstawia propozycję zastosowania wybranych analiz strategicznych z ustaleniem kolejności ich wykonania. Propozycja obejmuje co najmniej po jednej metodzie z analiz: makrootoczenia, mikrootoczenia, organizacji oraz uwzględnia analizę zintegrowaną SWOT z jej dwiema odmianami SWOT/TOWS i MOWST. W artykule została postawiona hipoteza, że odpowiedni dobór metod analizy strategicznej z umiejscowieniem ich przed analizą SWOT i jej modyfikacjami pozwala na bardziej obiektywne określenie potencjału rozwojowego organizacji. Może to mieć wpływ na doprecyzowanie czy też zmianę misji organizacji, zwiększając tym samym zdecydowanie szanse na lepszy dobór strategii, a tym samym ułatwiając stabilny rozwój organizacji.

PDF (Język Polski)

References

  1. Allison, M., Kaye, J. (2005). Strategic Planning for Nonprofit Organization. A Practical Guide and Workbook. San Francisco: John Willey & Sons.
  2. Bohdziewicz-Lulewicz, M. (2008). Balanced Scorecard jako narzędzie pomiaru oddzia-ływania społecznego w przedsiębiorstwach społecznych, tworzonych przez organi-zacje pozarządowe w Polsce. Ekonomia Społeczna, 2.
  3. Bryson, J.M. (2011). Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement. 4th Edition, San Francisco: John Wiley & Sons.
  4. Cardeall, N., António, N. (2012). Valuable, rare, inimitable resources and organization (VRIO) resources or valuable, rare, inimitable resources (VRI) capabilities: What leads to competitive advantage? African Journal of Business Management, 6(37), 10160-10161.
  5. Daniluk, P. (2008). Zarządzanie strategiczne. Analiza strategiczna organizacji. Warsza-wa: Akademia Obrony Narodowej.
  6. Dobbs, M.E., Pisarczyk, T. (2012). The MOWST Matrix for nonprofit strategic decision making. Journal of Business Society & Government, 4(1), 30-45.
  7. Domański, J. (2010a). Model zarządzania strategicznego w organizacjach non-profit. W: A. Zakrzewska-Bielawska (red.) (2010). Koncepcje i metody zarządzania strate-gicznego oraz nadzoru korporacyjnego. Doświadczenia i wyzwania. Warszawa: C.H. Beck.
  8. Domański, J. (2010b). Zarządzanie strategiczne organizacjami non profit w Polsce. War-szawa: Oficyna.
  9. Fudaliński, J. (2002). Analizy sektorowe w strategicznym zarządzaniu przedsiębiorstwem. Kraków-Kluczbork: Antykwa.
  10. Fudaliński, J. (2013). Perspektywy rozwoju zarządzania społecznego w sektorze organi-zacji non profit w Polsce. Warszawa: Difin.
  11. Fudaliński, J. (2014). Dysfunctions of NPOs and NGOs in Poland in the Global Context: Some International Comparisons. Entrepreneurial Business and Economics Review, 2(1), 81-94.
  12. Gajdzik, B., Jama, B. (2006). Analiza strategiczna w procesie zarządzania przedsiębior-stwem. Gliwice: Politechnika Śląska.
  13. Gierszewska, G. (1993). Metody analizy strategicznej. Organizacja i Kierowanie, 4.
  14. Gierszewska, G., Olszewska, B., Skonieczny, J. (2013). Zarządzanie strategiczne dla inży-nierów. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  15. Gierszewska, G., Romanowska, M. (2002). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. War-szawa: PWE.
  16. Główny Urząd Statystyczny (2010). Stowarzyszenia, fundacje i społeczne podmioty wy-znaniowe w 2008 r. Studia i analizy statystyczne. Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych.
  17. Główny Urząd Statystyczny (2014). Trzeci Sektor w Polsce – Stowarzyszenia, fundacje, społeczne podmioty wyznaniowe, organizacje samorządu zawodowego, gospodar-czego i pracodawców w 2012 r. Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych.
  18. Główny Urząd Statystyczny (2015). Rocznik statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2015. Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych.
  19. Grant, R.M. (2011). Współczesna analiza strategii. Warszawa: Oficyna.
  20. Hudson, M. (1997). Bez zysków i strat. Sztuka kierowania organizacjami sektora poza-rządowego. Warszawa: Civic Dialogue Programme Phare.
  21. Kafel, T. (2005). Alternatywna metoda BCG jako narzędzie analizy strategicznej. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 670.
  22. Kafel, T. (2000). Metodologiczne aspekty analizy mikrootoczenia organizacji. Zeszyty Naukowe Akademii Naukowej w Krakowie, 554.
  23. Kafel, T. (2003). Nowoczesne metody zarządzania w organizacjach non-profit. W: L.M. Pacholski, S. Trzcieliński (red.), Koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem w oto-czeniu burzliwym i nieprzewidywalnym. Poznań: Instytut Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej.
  24. Kafel, T. (2008). Strategiczne zarządzanie organizacjami pozarządowymi. Ekonomia Społeczna, 2.
  25. Kwaśnicki, W. (2005). Gospodarka społeczna z perspektywy ekonomii liberalnej. Trzeci Sektor, 2, 10-35.
  26. Kwiecińska, M. (2008). Zarządzanie strategiczne w organizacjach niedochodowych – wyniki badań, W: A. Kaleta i K. Moszkowicz (red.), Zarządzanie strategiczne w ba-daniach teoretycznych i w praktyce. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 20.
  27. Lindenberg, M. (2001). Are We at the Cutting Edge or the Bunt Edge?: Improving NGO Organizational Performance with Private and Public Sector Strategic Management Frameworks. Nonprofi t Management and Leadership, 11(3), 247-270.
  28. Matyaszek-Szarek, B. (2008). Interwencjonizm państwa a sektor ekonomii (gospodarki) społecznej. Ekonomia Społeczna, 2.
  29. Nogalski, B., Rybicki, J., Gacek-Bielec, J. (1996). Modele analizy portfelowej. Teoria i praktyka. Bydgoszcz: TNOiK.
  30. Nowacki, P. (2015). Analiza strategiczna i identyfikacja strategii grupy ChSCh. Niepubli-kowana praca magisterska. Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
  31. Obłój, K. (1998). Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyj-nej. Warszawa: PWE.
  32. Pierścionek, Z. (2012). Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie. Warszawa: WN PWN.
  33. Rawski, M. (2002). Nowe podejście do badania efektów synergii w metodzie refleksji strategicznej. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 581, 43-54.

Downloads

Download data is not yet available.