Metody heurystyczne w procesach przedsiębiorczych
Abstract
Metody heurystyczne są ważnym narzędziem w różnych dziedzinach działalności ludzi. Z uwagi na ich wysoką skuteczność i efektywność w dochodzeniu do wyniku stanowią zbiór zaleceń metodycznych poszukiwania pomysłów, wypracowania nowych rozwiązań, ukierunkowanych na rozwój innowacji. Wytworzenie i wprowadzenie do rzeczywistości gospodarczej i społecznej odpowiednich innowacji jest zagadnieniem kluczowym, gdyż właśnie innowacje są zasadniczymi determinantami zmian prowadzących do rozwoju. Celem artykułu jest przedstawienie rozwoju metod heurystycznych w Polsce na przestrzeni ostatnich pięćdziesięciu lat. W szczególności zwrócono uwagę na specyfikę innowacji w przypadku zmian w wyrobie, organizacji, usługach. Metody heurystyczne mają zastosowanie w różnych przedsięwzięciach przedsiębiorczych, a zakres zastosowań metod heurystycznych w działaniach przedsiębiorczych jest nieograniczony. Ponadto pozwalają na wyszukiwanie odpowiednich zmodyfikowanych podejść czy działań, aby uzyskiwać większą skuteczność, efektywność i ekonomiczność.
References
- Abell, D.F. (1993). Managing with dual strategies. Mastering the present, preempting the future. New York: The Free Press.
- Antoszkiewicz, J. (1982). Metody heurystyczne. Warszawa: PWE.
- Antoszkiewicz J. (1990). Metody heurystyczne. Twórcze rozwiązywanie problemów. Wydanie II zmienione, Warszawa: PWE.
- Antoszkiewicz, J.D. (1992). Brainstorming – experiences from two thousand teams. Or-ganizational Development Journal, 10 (3), 33-38.
- Antoszkiewicz, J.D. (1996). Metody skutecznego zarządzania. Warszawa: ORGMASZ.
- Antoszkiewicz, J.D. (1997). Firma wobec zagrożeń. Identyfikacja problemów. Warszawa: Poltext.
- Antoszkiewicz, J.D. (red.) (1999). Metody rozwiązywania problemów warunkach małego przedsiębiorstw. Monografie i Opracowania, Nr 467, Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
- Antoszkiewicz, J.D. (2000). Selecting and Energizing a Team. W: R.T. Golembiewski (red.), Handbook of Organizational Consultation. New York – Toronto: Marcel Dekker.
- Antoszkiewicz, J.D. (2008). Innowacje w firmie. Praktyczne metody wprowadzania zmian. Warszawa: Poltext.
- Antoszkiewicz, J.D. (2010). Prognozowanie konsekwencji zmiany – cykl życia organiza-cji. W: J.D. Antoszkiewicz, Z. Pawlak (red.), Techniki menedżerskie. Warszawa: Pol-text.
- Wysocki, R.K. (2013). Efektywne zarządzanie projektami. Tradycyjne, zwinne, ekstremal-ne. Wydanie VI, Gliwice: Wydawnictwo Helion.