Role of entrepreneurship education in higher education institutions in the process of business development in Poland
Abstract
The aim of this article is to evaluate the range and methods of teaching entrepreneurship in higher institutions in Poland in fields of studies related to business, economics, finance, accounting, or management. The paper presents results of an analysis of curricula and of the carried out qualitative researches (FGI) among university students. Findings present that universities teach entrepreneurship on multiple types of courses and in different ways. Contents which shape entrepreneurial attitudes are taught in various courses. In curricula most courses teach entrepreneurship, by being applicable to particular spheres of business activities, but mostly shaping those competences that are useful in large firm environment. Recommendations suggest that higher education institutions should emphasize the teaching of practical skills, which support business development. Universities, through teaching entrepreneurship, are supposed to encourage their students to undertake business activities, including the ones which aim at opening own business by students which is why universities should emphasize the teaching of practical skills and entrepreneurship should be taught based on real-life examples.
Keywords
business studies, entrepreneurship, teaching, competences
References
- Amway (2014). Światowy raport na temat przedsiębiorczości. Czy przedsiębiorcą trzeba się urodzić? Retrieved from: http://di.com.pl/amway-swiatowy-raport-na-temat-przedsiebiorczosci-czy-przedsiebiorca-trzeba-sie-urodzic-53699 (10.01.2016).
- Amway (2015). Czy Polacy mają ducha przedsiębiorczości. Światowy Raport Amway na temat przedsiębiorczości. Retrieved from: http://alterbusiness.info/czy-polacy-maja-ducha-przedsiebiorczosci-swiatowy-raport-amway-na-temat-przedsiebiorczosci (10.01.2016).
- Bell, R. (2015). Developing the next generation of entrepreneurs: Giving students the opportunity to gain experience and thrive. The International Journal of Management Education, 13, 37-47.
- Cope, J. (2007). Entrepreneurship Education, A Systematic Review of Evidence. Interna-tional Small Business Journal, 25(5), 479-510.
- European Commission (2016). Entrepreneurship education. Retrieved from: https://ec.europa.eu/growth/smes/promoting-entrepreneurship/support/education/index_en.htm (10.01.2016).
- Komisja Europejska (2008). Przedsiębiorczość w szkolnictwie wyższym, szczególnie na studiach nieekonomicznych. Streszczenie sprawozdania końcowego grupy eksper-tów. Retrieved from: http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/8969/attachments/1/translations/pl/renditions/native (10.01.2016).
- Nowak, H. (2016). The Role of the Polish Higher Education System in the Development of Entrepreneurship. Entrepreneurial Business and Economics Review, 4(1), 43-59
- Pietrzykowski, M.(2011). Entrepreneurship in Higher Education – the case of Poland. In: M. Dabić & M. Pietrzykowski (Eds.), Fostering Education in Entrepreneurship (pp. 113-128). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Bogucki.
- Płaziak, M., & Rachwał, T. (2014). Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości w polskich uniwersytetach na studiach nieekonomicznych (na przykładzie kierunku geografia). Horyzonty Wychowania, 13(26), 249-266.
- Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2.11.2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz.U. Nr 253 z 2011 r. poz. 1520).
- Sadowska, M. (2016). Edukacja w zakresie przedsiębiorczości w polskim systemie kształ-cenia oraz w państwach europejskich. Przedsiębiorczość Międzynarodowa, 2(1), 149-164 [w: M. Kosała, M. Urbaniec, A. Żur (red.), Współczesne dylematy badań nad przedsiębiorczością. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie].
- Shinnar, R., Pruett, M., & Toney, B. (2009). Entrepreneurship Education: Attitudes Across Campus. Journal of Education for Business, 84(3), 151-159.
- Sirelkhatim, F., & Gangi, Y. (2015). Entrepreneurship education: A systematic literature review of curricula contents and teaching methods. Cogent Business & Manage-ment, 2, 1-5.
- Valerio, A., Parton, B., & Robb, A. (2014). Entrepreneurship education and Training Programs around the World. Dimensions for Success. Washington B.C.: The World Bank, 70-82.
- Wach, K. (2014). Edukacja dla przedsiębiorczości: pomiędzy przedsiębiorczą pedagogiką a edukacją ekonomiczną i biznesową. Horyzonty Wychowania, 13(28), 11-32.
- Wach, K., & Wojciechowski, L. (2016). Entrepreneurial Intentions of Students in Poland in the View of Ajzen’s Theory of Planned Behaviour. Entrepreneurial Business and Economics Review, 4(1), 83-94