Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Szanse i zagrożenia zagranicznej współpracy polskich startupów

Abstract

Artykuł traktuje o aktualnej sytuacji polskich startupów oraz ich wpływie na gospodarkę krajową, a szczególnie eksport. Wiele firm będących obecnie potentatami, jak Uber czy Amazon, zaczynało jako startupy. Często zanim stały się firmami międzynarodowymi były wspierane, między innymi przez aniołów biznesu, a następnie fundusze venture capital. Natomiast w Polsce startupy finansują się same, a jeśli korzystają z pomocy to jest to przede wszystkim pomoc unijna. Jednak Polskie startupy są obecnie młode; prawie 80% z nich znajduje się na pierwszym lub drugim etapie rozwoju. Oznacza to, że dopiero formują zespoły, tworzą prototypy i zaczynają intensywne prace nad nowymi produktami. Ponadto ponad połowa polskich startupów to innowacyjne firmy tworzące całkiem nowe produkty. Tego typu przedsięwzięcia zdecydowanie koncentrują się w Warszawie, podczas gdy inne miasta pozostają daleko w tyle. Jednocześnie około połowa polskich startupów produkuje na rynki zagraniczne, co może poprawić wielkość i strukturę polskiego eksportu. Część z nich to firmy typu born global, które od razu funkcjonują na rynkach międzynarodowych

Keywords

startup, innowacje, anioł biznesu, venture capital

PDF (Polish)

References

  1. Blank, S. (2013). Podręcznik startupu: budowa wielkiej firmy krok po kroku, Gliwice: Helion.
  2. Brzeziński, M. (red.). (2001). Zarządzanie innowacjami technicznymi i organizacyjnymi, Warszawa: Difin.
  3. Evans, V., &Tracy, B. (2015). Niesamowity biznesplan: zdobądź fundusze na rozwój firmy lub startup, Gliwice: Helion.
  4. Feld, B. (2013). Społeczności startupowe, Warszawa: Fijorr Publishing.
  5. Gontarek, K., Gontarek, K. (2017). Gotowi na zabawę w biznes?: Startup!, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  6. Kałowski, A., & Wysocki, J. (2017). Startup a uwarunkowania sukcesu: wymiar teoretyczno-praktyczny, Warszawa: Szkoła Główna Handlowa – Oficyna Wydawnicza.
  7. Kander, D. (2015) Start up: postaw wszystko na jedną firmę, Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.
  8. Konieczny, M., i inni. (2008). Kompendium przedsiębiorczości, Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
  9. Kruczkowska, E., & Skala, A. (2016). Raport polskie startupy 2016, Warszawa: Fundacja Startup Poland.
  10. Łopusiewicz, A. (2013). Startup: od pomysłu do sukcesu, Warszawa: Edgard.
  11. Mikołajczyk, K., & Nawojczyk, D. (2013). Startup po polsku: jak założyć i rozwinąć dochodowy e-biznes, Gliwice: Helion.
  12. Ries, E. (2012). Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek, tłum. Sałbut B. Gliwice: Wydawnictwo Helion,
  13. Senor, D., & Singer, S. (2009). Startup nation: the story of Israel’s economic miracle, New York: Twelve.
  14. Thiel, S. (2010). Rynek kapitałowy i terminowy, Warszawa: Komisja Nadzoru Finansowego.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

11-20 of 65

You may also start an advanced similarity search for this article.