Implikacje prawa Ashby’ego dla korporacji transnarodowych
Abstract
Z prawa Ashb’yego wynika, że aby przetrwać korporacje transnarodowe powinny być elastyczne. Tymczasem, nie ma zgody co do rozumienia pojęcia elastyczności w literaturze przedmiotu. W artykule przyjęto, że elastyczność oznacza zaistnienie reaktywnych i proaktywnych działań dostosowawczych organizacji w odniesieniu do czasu, treści, jak i zakresu w większym stopniu niż aktualnie stosowane. Dzięki identyfikacji sieci tworzenia wartości wykazano, że korporacje transnarodowe cechuje brak zdolności do działań reaktywnych, które odpowiadałyby wymogom elastyczności. Wynika to z braku instrumentów do operacjonalizacji działań przedsiębiorczych. W oparciu o układ diagnostyczny obejmujący cele i w konsekwencji sieć tworzenia wartości zidentyfikowano działania proaktywnie. Stwierdzono, że działania korporacji transnarodowych cechuje proaktywna elastyczność. Sugestią w zakresie zaistnienia reaktywnej elastyczności jest ustanowienie międzyfunkcjonalnych zespołów dla których celem jest wysokość marży brutto dla danej kategorii produktowej.
Keywords
elastyczność, korporacje transnarodowe, proaktywność, reaktywność, sieć
References
- Bhattacharya, A. K., i Michael, D. C. (2008). How local companies keep multinationals at bay. Harvard Business Review, 86(3), 20-33.
- Christopher, M. (2014). Logistics & Supply Chain Management, 4th edition. Harlow: Pearson Higher Ed.,
- Criscuolo, P., i Narula, R. (2007). Using Multi-hub Structures for International R&D: Organisational Inertia and the Challenges of Implementation. Management International Review, 47(5), 639-660.
- Dauvergne, P., i Lister, J. (2013). Eco-business: A big-brand takeover of sustainability. Cambridge: MIT Press.
- Fisch, J. H., i Zschoche, M. (2012). The Role of Operational Flexibility in the Expansion of International Production Networks. Strategic Management Journal, 33(13), 1540-1556.
- Grewal, R., i Tansuhaj, P. (2001). Building Organizational Capabilities for Managing Economic Crisis: The Role of Market Orientation and Strategic Flexibility. Journal of Marketing, 65(2), 67-80.
- Hitt, M. A., Keats, B. W., i DeMarie, S. M. (1998). Navigating in the New Competitive Landscape: Building Strategic Flexibility and Competitive Advantage in the 21st century. The Academy of Management Executive, 12(4), 22-42,
- Ietto-Gillies, G. (2012). Transnational Corporations and International Production: Concepts, Theories and Effects. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
- Jaki, A. (2014). Mechanizmy rozwoju paradygmatów zarządzania. Przegląd Organizacji, 2, 8-13.
- Kilduff, M. (1993). The Reproduction of Inertia in Multinational Corporations. In S. Ghoshal i E. Westney (Eds.), Organization theory and the multinational corporation: 259-274. New York: St. Maritn’s Press.
- Krupski, R. (Red.), (2008). Elastyczność organizacji. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
- Meyer, K. E., Mudambi, R., i Narula, R. (2011). Multinational Enterprises and Local Contexts: The Opportunities and Challenges of Multiple Embeddedness. Journal of Management Studies, 48(2): 235-252.
- Nowakowski, M. K. (Red.). (2005). Biznes międzynarodowy: od internacjonalizacji do globalizacji. Warszawa: SGH.