Wykorzystanie przedsiębiorczości strategicznej w zarządzaniu organizacją sportową
Abstract
W kontekście przedsiębiorczości strategicznej problem strategii przedsiębiorstwa z branży sportowej nabiera szczególnej wagi. Działalność sportowa to proces przedsiębiorczy, w którym innowacyjność i zmiana są kluczowymi elementami w wykorzystywaniu okazji i uzyskaniu przewagi konkurencyjnej. Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji przedsiębiorczości strategicznej jako determinanty rozwoju organizacji sportowych. Dynamicznie rozwijający się rynek sportowy może być jednym z tych obszarów gospodarki, które dają możliwość zbadania, jak przedsiębiorczość strategiczna kształtuje i rozwija organizacje poprzez innowacyjność, proaktywność oraz przewagę konkurencyjną.
Keywords
sport, przedsiębiorczość strategiczna, wzrost i rozwój organizacji
References
- Alvarez, S.A., Barney, J.B. (2008). Opportunities, organizations, and entrepreneurship. Strategic Entrepreneurship Journal, 2(3), 171-173.
- Appenzeller, H., Appenzeller, T. (2008). Successful Sport Management. Durham NC: Carolina Academic Press.
- Barney, J.B. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 1(17), 197–211.
- Bednarczyk, M. (2001). Organizacje publiczne. Zarządzanie konkurencyjnością. War-szawa-Kraków: Wydawnictwo Naukowe: PWN.
- Bednarczyk, M., Batorski, J. (2009). Przedsiębiorczość w zarządzaniu sportem: studium praktyków. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Bednarczyk, M., Gancarczyk, J. (2013). From the editors. Entrepreneurship in Tourism and Sport. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, 9(1).
- Bolchover, D., Brady, Ch. (2007). 90-minutowy menedżer. Lekcje z pierwszej linii zarzą-dzania. Poznań: Zysk i S-ka.
- Dimitrov, D., Helmenstein, C., Kleissner, A., Moser, B., Schindler, J. (2006). Die mak-roökonomischen Effekte des Sports in Europa. Wien: Studie im Auftrag des Bun-deskanzleramts, Sektion Sport.
- Engelhardt, J. (2009). Typologia przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.pl.
- Filipiak, B., Panasiuk, A. (red.), (2008). Przedsiębiorstwo usługowe. Ekonomika. Warsza-wa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Gancarczyk, M. (2015). Proces wzrostu przedsiębiorstwa w świetle podejścia zasobowego i teorii kosztów transakcyjnych. Gospodarka Narodowa, 5(279), 5-31.
- Gancarczyk, M., Gancarczyk, J. (2016). SME Supplier Upgrading during the Cooperation Life Cycle – Evidence from Central and Eastern Europe. Journal for East European Management Studies, 21(3), s. 318-351.
- Gancarczyk, M., Gancarczyk, J. (2011). Wzrost i internacjonalizacja przedsiębiorstw w klastrach. Organizacja i Kierowanie, 3(146), s. 59-75.
- Glinka, B., Gudkova, S. (2011). Przedsiębiorczość. Warszawa: Wolters Kluwer.
- Grant, R.M. (2007). Contemporary strategy analysis. Cambridge: Blackwell.
- Griffin, R.W. (2005). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Guttmann, A. (1995). Games and empires. New York: Columbia University Press.
- Hamel, G., Prahalad, C.K. (1999). Przewaga konkurencyjna jutra, Warszawa: Business Press.
- Hitt, M.A., Ireland, R.D., Camp, S.M., Sexton, D.L. (2001). Guest editors. Introduction to the special issue strategic entrepreneurship: entrepreneurial strategies for wealth cre-ation, Strategic Management Journal, 22(6-7), 479-724.
- Hopfner, K. (2008). Spezielle Bewertungsfragen – die Rechnungslegung eines Fußball-Unternehmens. Zeitschrift für das gesamte Kreditwesen, 22, 1167-1169.
- Ireland, R.D. (2007). Strategy vs. entrepreneurship. Strategic Entrepreneurship Journal, 1(1-2), 7-10.
- Ireland, R.D., Hitt, M.A., Sirmon, D.G. (2003). A model of strategic entrepreneurship: the construct and its dimensions. Journal of Management, 29(6), 963-989.
- Kesenne, S. (2007). The Economic Theory of Professional Team Sports. Cheltenham, UK; Northampton, MA: Edward Elgar.
- Kim, W.C., Mauborgne, R. (2007). Strategia Błękitnego Oceanu. Warszawa: MT Biznes.
- Komisja Europejska (2011). Rozwijanie europejskiego wymiaru sportu. Bruksela, KOM(2011) 12 wersja ostateczna.
- Komisja Wspólnot Europejskich (2007). Biała księga na temat sportu. Bruksela, COM (2007), 391 wersja ostateczna.
- Krawczyk, Z. (2000). Sport w zmieniającym się społeczeństwie. Warszawa: Wydawnic-two AWF w Warszawie.
- Krupski, R. (2009). Strategie elastyczne. W: R. Krupski, J. Niemczyk, E. Stańczyk-Hugiet (red.), Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: Wydawnictwo PWE.
- Libera, B., Tomaszewicz, Ł., Świeczewska, I., Trębska, J. (2013). Rachunek Satelitarny Sportu dla Polski za 2008 rok. Raport. Warszawa: Ministerstwo Sportu i Turystyki.
- Najda-Janoszka, M. (2016). Dynamic capability-based approach to value appropria-tion. Cracow: Jagiellonian University Press.
- Neal, W. (1964). The Peculiar Economics of Professional Sport. The Quarterly Journal of Economics, 78(1), 1-14.
- Noga, A. (2009). Teorie przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo PWE.
- Panfil, R. (2004). Zarządzanie produktem klubu sportowego. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji w Sporcie.
- Porter, M.E. (1998). The Competitive Advantage of Nations. New York: Free Press.
- Schendel, D., Hitt, M.A. (2007). Introduction to Volume 1. Strategic Entrepreneurship Journal, 1(1-2), 1-6.
- Shane, S. (2003). A General Theory of Entrepreneurship: The Individual-Opportunity Nexus. Northampton, MA: Edward Elgar.
- Shane, S., Venkatamaran, S. (2000). The Promise of Entrepreneurship as a Field of Re-search. Academy of Management Review, 25(1), 217-226.
- Starakiewicz, U., Kubów, M. (2014). Przejawy przedsiębiorczości w sporcie w kontekście uwarunkowań kulturowych i organizacyjnych rozwoju branży. Problemy Zarzą-dzania, 3(47), 109-126.
- Sznajder, A. (2012). Marketing sportu. Warszawa: Wydawnictwo PWE.
- Szymanski, S., Ross, S.F. (2000. Open Competition in League Sports. University of Illi-nois Law & Economics Research Paper, Working Paper No. 00-07, 1-39.
- Teichmann, K. (2007). Strategie und Erfolge von Fußballunternehmen. Wiesbaden: Deutscher Universitäts-Verlag.
- Timmons, J.A. (1999). New Venture Creation: Entrepreneurship for the 2lst Century. Boston: Irwin/McGraw-Hill.
- Tręda, T. (2009). Nowoczesne zarządzanie klubem sportowym na przykładzie Mancheste-ru United. Poznań: Wydawnictwo Football Business Group.
- Ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. 1996 Nr 25 poz. 113 z późn. zm.), tekst ujednolicony na dzień 21.11.2007.
- Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. 2010 Nr 127 poz. 857 z późn. zm.), tekst ujednolicony na dzień 23.07.2015.
- Wach, K. (2015). Entrepreneurial Orientation and Business Internationalisation Process: The Theoretical Foundations of International Entrepreneurship. Entrepreneurial Business and Economics Review, 3(2), 9-24. doi:10.15678/EBER.2015.030202.
- Waśkowski, Z. (2004). Ocena atrakcyjności widowiska sportowego. Poznań: Wydawnic-two Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
- Waśkowski, Z. (2005). Relacyjny model rynku sportowego i jego marketingowe implika-cje. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
- Weiss, O. (2001). Trends and Problems of Sport Today and Tomorrow. Vienna: ENGSO-Forum.
- Zdebska, H. (2008). Istota i wartości zespołowych gier sportowych. Kraków: Wydawnic-two AWF w Krakowie.