Polityka w zakresie szkolnictwa zawodowego wobec globalnych wyzwań stojących przed rynkiem pracy
DOI:
https://doi.org/10.15678/PM.2018.0401.03Abstract
Celem artykułu jest zaprezentowanie globalnych wyzwań stojących przed rynkiem pracy, w tym wyzwań stojących przez szkolnictwem zawodowym, i analiza działań podejmowanych przez podmioty publiczne (w tym głównie Unię Europejską) na rzecz poprawy jakości kształcenia zawodowego. Wnioski z analizy umożliwią ocenę polityki publicznej w tym zakresie i posłużą jako inspiracja do wskazania rekomendacji wybranych działań dla decydentów politycznych. Artykuł wykorzystuje przegląd literatury przedmiotu jako główną metodę badawczą – zastosowano przegląd istniejących opracowań analitycznych. Artykuł zawiera rekomendacje dla krajowych i międzynarodowych polityk w zakresie szkolnictwa zawodowego ze szczególnym uwzględnieniem edukacji na poziomie ISCED-5. Wkład artykułu w rozwój nauki leży w kompleksowym ujęciu wyzwań stojących przed rynkiem pracy (globalizacja, kryzys demograficzny, zmiana technologiczna) i odniesienie ich do problematyki wyższego szkolnictwa zawodowego (i koniecznych zmian w tym zakresie).
Keywords
rynek pracy, globalizacja, kryzys demograficzny, czwarta rewolucja przemysłowa, kształcenie zawodowe, system edukacji
References
- Arak, P. (2014). Migracje. Ilu obywateli straciła Polska. Analiza Polityki Insight. Pobrane z: http://zasoby. politykainsight.pl/politykainsight.pl/public-analyses/140429-dane-migracje.htm w dniu 23.01.2018.
- CEDEFOP (2016). Future skill needs in Europe: critical labour force trends. Pobrane z: www.cedefop.europa.eu/files/5559_en.pdf w dniu 23.01.2018.
- Citibank (2016). Technology at Work v2.0: The Future Is Not What It Used To Be. Pobrane z: https://www.oxfordmartin.ox.ac.uk/downloads/reports/Citi_GPS_Technology_Work_2.pdf w dniu 23.01.2018.
- Descy, P. (2014). Projected labour market imbalances in Europe: policy challenges in meeting the Europe 2020 employment targets. W: Matching economic migration with labour market needs (ss. 315-333). Paris: OECD Publishing. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/9789264216501-en.
- Geus, A., Thode, E., Weidenfeld, T. (red.). (2016). Europe Reforms Labour Markets – Leaders‘ Per-spectives. Berlin: De Gruyter.
- Kędzierski, M. (2012). Analiza powstawania i funkcjonowania globalnego reżimu uznawania kwalifi-kacji i kompetencji zawodowych. W: A. Surdej, J. Brzozowski (red.) Wprowadzenie do proble-matyki globalnych reżimów regulacyjnych, ss. 81-102. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Kędzierski, M., Rybkowski, R. (2017). Zawodówki: reaktywacja. Rola wyższych szkół zawodowych w rozwoju społeczno-gospodarczym Polski. Raport Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego. Po-brane z: http://cakj.pl/wp-content/uploads/2017/10/Raport-4-2017-B5.pdf w dniu 23.01.2018.
- Komisja Europejska (2002), Copenhagen Process. Pobrane z: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:ef0018&from=EN w dniu 23.01.2018.
- Manpower Group (2016). Human Age 2.0. Future forces at work. Pobrane z: http://www.manpowergroup.com/wps/wcm/connect/aedec655-2cc6-4e8b-8795-5f4d892ea277/Human+Age+2.0++ Fu-ture+Forces+at+Work.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=aedec655-2cc6-4e8b-8795-5f4d892ea277 w dniu 23.01.2018.
- Popławski, K. (2015). Ekonomiczne konsekwencje kryzysu migracyjnego dla Niemiec. Analizy OSW. Pobrane z: https://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2015-09-23/ekonomiczne-konsekwencje-kryzysu-migracyjnego-dla-niemiec w dniu 23.01.2018.
- Standing. G. (2017). Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Sułkowski, M. (2016). Polityczne konsekwencje kryzysu imigracyjnego w Niemczech. Chrześcijań-stwo, świat, polityka, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, vol. 20, 59-72. DOI: http://dx.doi.org/10.21697/csp.2016.20.1.04.