Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Polityka w zakresie szkolnictwa zawodowego wobec globalnych wyzwań stojących przed rynkiem pracy

DOI:

https://doi.org/10.15678/PM.2018.0401.03

Abstract

Celem artykułu jest zaprezentowanie globalnych wyzwań stojących przed rynkiem pracy, w tym wyzwań stojących przez szkolnictwem zawodowym, i analiza działań podejmowanych przez podmioty publiczne (w tym głównie Unię Europejską) na rzecz poprawy jakości kształcenia zawodowego. Wnioski z analizy umożliwią ocenę polityki publicznej w tym zakresie i posłużą jako inspiracja do wskazania rekomendacji wybranych działań dla decydentów politycznych. Artykuł wykorzystuje przegląd literatury przedmiotu jako główną metodę badawczą – zastosowano przegląd istniejących opracowań analitycznych. Artykuł zawiera rekomendacje dla krajowych i międzynarodowych polityk w zakresie szkolnictwa zawodowego ze szczególnym uwzględnieniem edukacji na poziomie ISCED-5. Wkład artykułu w rozwój nauki leży w kompleksowym ujęciu wyzwań stojących przed rynkiem pracy (globalizacja, kryzys demograficzny, zmiana technologiczna) i odniesienie ich do problematyki wyższego szkolnictwa zawodowego (i koniecznych zmian w tym zakresie).

Keywords

rynek pracy, globalizacja, kryzys demograficzny, czwarta rewolucja przemysłowa, kształcenie zawodowe, system edukacji

PDF (Polish)

References

  1. Arak, P. (2014). Migracje. Ilu obywateli straciła Polska. Analiza Polityki Insight. Pobrane z: http://zasoby. politykainsight.pl/politykainsight.pl/public-analyses/140429-dane-migracje.htm w dniu 23.01.2018.
  2. CEDEFOP (2016). Future skill needs in Europe: critical labour force trends. Pobrane z: www.cedefop.europa.eu/files/5559_en.pdf w dniu 23.01.2018.
  3. Citibank (2016). Technology at Work v2.0: The Future Is Not What It Used To Be. Pobrane z: https://www.oxfordmartin.ox.ac.uk/downloads/reports/Citi_GPS_Technology_Work_2.pdf w dniu 23.01.2018.
  4. Descy, P. (2014). Projected labour market imbalances in Europe: policy challenges in meeting the Europe 2020 employment targets. W: Matching economic migration with labour market needs (ss. 315-333). Paris: OECD Publishing. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/9789264216501-en.
  5. Geus, A., Thode, E., Weidenfeld, T. (red.). (2016). Europe Reforms Labour Markets – Leaders‘ Per-spectives. Berlin: De Gruyter.
  6. Kędzierski, M. (2012). Analiza powstawania i funkcjonowania globalnego reżimu uznawania kwalifi-kacji i kompetencji zawodowych. W: A. Surdej, J. Brzozowski (red.) Wprowadzenie do proble-matyki globalnych reżimów regulacyjnych, ss. 81-102. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  7. Kędzierski, M., Rybkowski, R. (2017). Zawodówki: reaktywacja. Rola wyższych szkół zawodowych w rozwoju społeczno-gospodarczym Polski. Raport Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego. Po-brane z: http://cakj.pl/wp-content/uploads/2017/10/Raport-4-2017-B5.pdf w dniu 23.01.2018.
  8. Komisja Europejska (2002), Copenhagen Process. Pobrane z: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:ef0018&from=EN w dniu 23.01.2018.
  9. Manpower Group (2016). Human Age 2.0. Future forces at work. Pobrane z: http://www.manpowergroup.com/wps/wcm/connect/aedec655-2cc6-4e8b-8795-5f4d892ea277/Human+Age+2.0++ Fu-ture+Forces+at+Work.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=aedec655-2cc6-4e8b-8795-5f4d892ea277 w dniu 23.01.2018.
  10. Popławski, K. (2015). Ekonomiczne konsekwencje kryzysu migracyjnego dla Niemiec. Analizy OSW. Pobrane z: https://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2015-09-23/ekonomiczne-konsekwencje-kryzysu-migracyjnego-dla-niemiec w dniu 23.01.2018.
  11. Standing. G. (2017). Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  12. Sułkowski, M. (2016). Polityczne konsekwencje kryzysu imigracyjnego w Niemczech. Chrześcijań-stwo, świat, polityka, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, vol. 20, 59-72. DOI: http://dx.doi.org/10.21697/csp.2016.20.1.04.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

41-50 of 53

You may also start an advanced similarity search for this article.