Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Mobilność pracowników a retencja wiedzy w branży hotelarskiej

Abstract

Współczesna teoria i praktyka zarządzania podkreśla kluczowe znaczenie wiedzy dla przetrwania i rozwoju przedsiębiorstw. Zwiększająca się mobilność pracowników i związany z nią odpływ wiedzy z organizacji staje się niezwykle trudnym wyzwaniem dla menedżerów. Problem odnajduje swój szczególny wyraz w branży hotelarskiej, w której fluktuacja zatrudnienia uznawana jest za immanentną cechę biznesu. W literaturze przedmiotu występuje znaczący niedostatek opracowań zarówno teoretycznych, jak i empirycznych, poświęconych praktykom zatrzymywania wiedzy w przedsiębiorstwach hotelarskich. Dlatego celem niniejszego artykułu jest uzupełnienie istniejącej luki poznawczej poprzez analizę problemu retencji wiedzy w branży hotelarskiej. Podstawę analizy stanowi przegląd współczesnego dorobku literaturowego związanego z zarządzaniem wiedzą i mobilnością zatrudnienia w branży hotelarskiej.

Keywords

mobilność pracowników, retencja wiedzy, branża hotelarska, utrata wiedzy

PDF (Język Polski)

References

  1. Afiouni, F. (2007), Human resource management and knowledge management: a road map toward improving organizational performance. Journal of American Academy of Business, 11, 124-131.
  2. Ahmad, A., Bosua, R., Scheepers, R. (2014). Protecting organizational competitive ad-vantage: A knowledge leakage perspective. Computers & Security, 42, 27-49.
  3. Barron P., Anastasiadou, C. (2009). Student part-time employment. Implications, chal-lenges and opportunities for higher education. International Journal of Contempo-rary Hospitality Management, 21(2), 140-153.
  4. Baum, T. (2008), Implications of hospitality and tourism labour markets for talent man-agement strategies. International Journal of Contemporary Hospitality Manage-ment, 20(7), 720-729.
  5. Bednarczyk, M., Najda-Janoszka, M. (red.) (2014). Innowacje w turystyce. Regionalna przestrzeń współpracy w makroregionie południowym Polski. CeDeWu, Kraków.
  6. Borkowski S., Wszendybył E. (2007). Jakość i efektywność usług hotelarskich. PWN, Warszawa.
  7. Botha, A., Kourie, D., Snyman, R. (2008). Coping with continuous change in the busi-ness environment: Knowledge management and knowledge management technolo-gy. Oxford, UK: Chandos Pub.
  8. Buckingham, M., Coffman, C. (2001). Po pierwsze: złam wszelkie zasady. Warszawa: MT Biznes.
  9. Chalkiti, K., Sigala, M. (2010). Staff turnover in the Greek tourism industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(3), 335-359.
  10. Cho, S., Johanson, M.M., Guchait, P. (2009). Employees intent to leave: a comparison of determinants of intent to leave versus intent to stay. International Journal of Hos-pitality Management, 28(3), 374-381.
  11. Cooper, C. (2006). Knowledge management and tourism. Annals of Tourism Research, 33(1), 47-64.
  12. Daghfous, A., Belkhodja, O., Angell, L.C. (2013). Understanding and managing knowledge loss. Journal of Knowledge Management, 17(5), 639-660.
  13. Davenport, T.H., Prusak, L. (1998). Working Knowledge: How Organizations Manage, What They Know. Cambridge: Harvard Business School Press.
  14. Davidson, M.C.G., Timo, N., Wang, Y. (2010). How much does labour turnover cost? A case study of Australian four and five star hotels. International Journal of Con-temporary Hospitality Management, 22(4), 451-466.
  15. Dejnaka, A. (2002). CRM: zarządzanie kontaktami z klientami. Gliwice: Wydawnictwo Helion – Onepress.
  16. de Kok, A., Bellefroid, B., Helms, R. (2013). Knowledge Sharing and Channel Choice: Effects of the new way of working. W: Proceedings of the 14th European Confer-ence on Knowledge Mangement ECKM 2013.
  17. Droege, S.B., Hoobler, J.M. (2003). Employee Turnover And Tacit Knowledge Diffusion: A Network Perspective. Journal of Managerial Issues, 15(1), 50-64.
  18. Gamble, P.R., Blackwell, J. (2001). Knowledge Management. A state of the art guide. London: Kogan Page.
  19. Hinkin, T.R., Tracey, J.B. (2000). The cost of turnover. Putting a price on the learning curve. Cornell Hotel&Restaurant Administration Quartely, 41(3), 14-21.
  20. Hinkin, T., Tracey, J. (2006). Development and use of a web-based tool to measure the costs of employee turnover: Preliminary findings. Cornell Hospitality Report, 6(6).
  21. Hinkin, T., Tracey, J. (2008). Contextual factors and cost profiles associated with em-ployee turnover. Cornell Hospitality Quarterly, 49(1), 12-27.
  22. Hjalager, A.M. (2002). Repairing innovation defectiveness in tourism. Tourism Manage-ment, 23(5), 465-474.
  23. Horvath, J.A. (2000). Working with Tacit Knowledge. W: J.W. Cortada, J.A. Woods (eds), The Knowledge Management Yearbook 2000-2001 (s. 34-51). Butterworth-Heinemann.
  24. Hughes, J.C., Rog E. (2008). Talent management: A strategy for improving employee recruitment, retention and engagement within hospitality organizations. Interna-tional Journal of Contemporary Hospitality Management, 20(7), 743-757.
  25. Jurkowska, A. (2015). Talent chce być wolny. Kompendium HR, 102-103.
  26. Kurowska-Pysz, J. (2013). Rola pracowników wiedzy w działalności innowacyjnej przed-siębiorstw. W: M. Moszkowicz, R. Kamiński, M. Wąsowicz (red.), Budowa gospo-darki opartej na wiedzy w Polsce – modele i doświadczenia (s. 115-126). Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  27. Liebowitz, J. (2009). Knowledge retention strategies and solutions. New York: Taylor & Francis Group.
  28. Marshall, N., Sapsed, J. (2000). The Limits of Disembodied Knowledge: Challenges of Inter-Project Learning in the Production of Complex Products and Systems. Paper presented at the conference, Knowledge Management: Concepts and Controversies, Warwick University, 10-11 February.
  29. Milman, A., Ricci, P. (2004). Predicting job retention of hourly employees in the lodging industry. Journal of Hospitality and Tourism Management, 11(1), 28-41.
  30. Najda-Janoszka, M. (2013a). Zatrzymywanie wartości z innowacji w branży turystycz-nej. Współczesne Zarządzanie, 1, 96-105.
  31. Najda-Janoszka, M. (2013b). Zatrzymywanie wartości z innowacji przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa turystyczne. Przegląd Organizacji, 7, 20-26.
  32. Najda-Janoszka, M., Wszendybył-Skulska, E. (2015). Knowledge leakage in the context of staff outflow – the case of small hotels in southern Poland. Paper presented at the EIASM 5th International Conference on Tourism Management and Related Is-sues, Kos, Greece, 8-9 October 2015.
  33. Nelson, R.R., Winter, S.G. (1982). An Evolutionary Theory of Economic Change. Bellk-nap: Cambridge Mass.
  34. Parise, S., Cross, R., Davenport, T.H. (2006). Strategies for Preventing a Knowledge-Loss Crisis. Sloan Management Review, 47(4), 31-38.
  35. Paulin, D., Suneson, K. (2012). Knowledge Transfer, Knowledge Sharing and Knowledge Barriers – Three Blurry Terms in KM. Electronic Journal of Knowledge Manage-ment, 10(1), 81-91, www.ejkm.com
  36. Płoszaj, A. (2012). Doświadczenia administracji kanadyjskiej. W: S. Mazur, A. Płoszaj (red.), Wspieranie mechanizmu uczenia się w organizacjach publicznych. Doświad-czenia międzynarodowe (s. 124-143). Warszawa: Scholar.
  37. Ratajczyk, M. (2014). Personel wciąż za mało doceniany czynnik. Raport 2014 Rynek hotelarski w Polsce. Warszawa: Brog Marketing.
  38. Smith, K., Gregory, S.R., Cannon, D. (1996). Becoming an employer of choice: assessing commitment in the hospitality workplace. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 8(6), 3-9.
  39. Sturman, M.C. (2001). The compensation conundrum: Does the hospitality industry shortchange its employees – and itself? Cornell Hotel and Restaurant Administra-tion Quarterly, 42(4), 70-76.
  40. Taylor, M., Finley D. (2009). Acculturation, assimilation, and retention of international workers in resorts. International Journal of Contemporary Hospitality Manage-ment, 22(5), 681-692.
  41. Teece, D.J. (2002). Managing Intellectual Capital: Organizational, Strategic, and Policy Dimensions. Oxford: Oxford University Press.
  42. Urbancova, H., Linhartova, L. (2011). Staff Turnover as a Possible Threat to Knowledge Loss. Journal of Competitiveness, 3, 84-98.
  43. Walsh, K., Taylor, M.S. (2007). Developing in housecareers and retaining management talent. Cornell Hotel&Restaurant Administration Quartely, 48(2), 163-182.
  44. Wszechnica Uniwersytetu Jagiellońskiego (2016). Podręcznik Y-Box. System zarządzania wiedzą w organizacji. Pozyskano z: www.wszechnica.uj.pl/_public/temp/Zalaczniki/Podrecznikdozarzadzaniawiedza.pdf (12.01.2016).
  45. Wszendybył-Skulska, E. (2011). Istota zarządzania wiedzą w hotelarstwie. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński. Zeszyty Naukowe, 651 (Ekonomiczne Problemy Usług nr 68, Tom II), 763-770.
  46. Yiu, M., Law, R. (2014). Review and application of knowledge management and knowledge sharing in tourism. Asia Pacfic Journal of Tourism Research, 19(7), 737-759.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.