Przełomowe innowacje jako sposób rozwoju uniwersyteckiej przedsiębiorczości na przykładzie masowych otwartych kursów online MOOCs
Abstract
Zmiany zachodzące w otoczeniu społeczno-gospodarczym wpływają zarówno na sferę działalności komercyjnej, jak i niekomercyjnej różnych organizacji. Dotyczy to również obszaru szkolnictwa wyższego, w ramach którego ciągle poszukuje się rozwiązań spełniających oczekiwania interesariuszy – począwszy od pracowników, przez studentów i doktorantów, kończąc na rynku pracy i społeczeństwie ogółem. Zmiany te rodzą istotne dylematy i wymagają podjęcia zdecydowanych działań. Celem artykułu jest próba zarysowania jednego z możliwych kierunków rozwoju współczesnych szkół wyższych w ramach dość powszechnej wśród wielu autorów koncepcji przedsiębiorczego uniwersytetu z wykorzystaniem teorii przełomowych innowacji Christensena.
Keywords
uniwersytet przedsiębiorczy, przełomowe innowacje, MOOC, przedsiębiorczość
References
- Ansoff, I. (1985). Zarządzanie strategiczne. Warszawa: PWE.
- Christensen, C. M., Anthony, C. M, Roth, E. A. (2004). Seeing What’s Next. Boston, MA: HBS Press.
- Christensen, C. M., Raynor, M., McDonald, R. (2016). Czym jest przełomowa innowacja. Harvard Business Review Polska, nr 159.
- Christensen, C.M. (2000). The Innovator’s Dilemma. When New Technologies Cause Great Firms to Fail, Boston: Harper Businessn.
- Christensen, G., Steinmetz, A., Alcorn, B., Bennett, A., Woods, D., i Emanuel, E. J. (2013). The MOOC Phenomenon: Who Takes Massive Open Online Courses and Why?. (November 6.), 1-25. Dostępne na SSRN: https://ssrn.com/abstract=2350964 lub http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2350964.
- Clark, B. R. (1998). Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. Oxford, New York: Pergamon Press for IUA Press.
- Clark, B. (2001). The Entrepreneurial University: New Foundations for Collegiality, Autonomy, and Achievement. Higher Education Management, 13(2), 8-24.
- Etzkowitz, H. (2003). Research Groups as ‘Quasi-Firms’: the Invention of the Entrepreneurial University. Research Policy, 32(1), 109-121.
- Gaebel, M. (2014). MOOC masowe otwarte kursy online. Warszawa: FRSE. Dostępne na: czytelnia.frse.org.pl.
- Hamel, G., Breen, B. (2008). Zarządzanie jutra. Lublin: Wyd. Red Horse.
- Kim, P. (2014). Massive Open Online Courses: the MOOC Revolution. New York I London: Routledge. Taylor & Francis Group.
- Koźmiński, A. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych. Warszawa: PWN.
- Lipshitz, R., Strauss, O. (1997). Coping with Uncertainty: a Naturalistic Decision Making Analysis. Organizational Behavior and Human Decision Processes, vol. 69 no. 2, 149-163.
- MOOCs in 2014: Breaking Down the Numbers, www.edsurge.com/news/2014-12-26-moocs-in-2014-breaking-down-the-numbers.
- Online Courses Raise Their Game: A Review of MOOC Stats and Trends in 2014, https://www.class-central.com/report/moocs-stats-and-trends-2014.
- Sułkowski, Ł. (2016). Kultura akademicka. Koniec utopii ?. Warszawa: PWN.
- Sporn, B. (2007). Governance and Administration. Organizational and Structural Trends. W: J.J. F., Forest i Ph. G., Altbach (red.). International Handbook of Higher Education: 141-157. The Netherlands: Springer, DOI 10.1007/978-1-4020-4012-2.
- Thorp, H., Goldstein, B. (2013). Engines of Innovation: The Entrepreneurial University in the Twenty-First Century. Chapel Hill: UNC Press Books.
- Wessel, M., Christensen, C. (2012). Surviving Disruption. Harvard Business Review, December 2012. Dostępne na: https://hbr.org/2012/12/surviving-disruption
- Wissema, J. G. (2005). Technostarterrzy: dlaczego i jak?. Warszawa: PARP.