Proprzedsiębiorcza kultura organizacyjna jako główna determinanta występowania przedsiębiorczości wewnętrznej
Abstract
Celem prezentowanego artykułu jest analiza zjawiska przedsiębiorczości wewnętrznej, korzyści i zagrożeń z nim związanych, jak również narzędzi wspierania jej rozwoju. Wdrażanie proprzedsiębiorczej kultury organizacyjnej wymaga wsparcia narzędziami zarządzania, dedykowanymi temu procesowi. Z punktu widzenia wspierania rozwoju przedsiębiorczości wewnętrznej czynniki ją determinujące można podzielić na bezpośrednie i pośrednie. Do czynników pośrednich zalicza się elementy kultury przedsiębiorczej, które stanowią o atmosferze panującej w przedsiębiorstwie. Czynniki bezpośrednie stanowią natomiast zbiór narzędzi wspierających zarządzanie, które doprecyzowują sposób postępowania i reagowania na wszelkie inicjatywy przedsiębiorcze.
Keywords
przedsiębiorczość wewnętrzna, kultura organizacyjna, intraprzedsiębiorczość
References
- Barrett, H., i Weinstein, A. (1998). The Effect of Market Orientation and Organizational Flexibility on Corporate Entrepreneurship. Entrepreneurship: Theory & Practice, 23(1), 57-67.
- Drucker, P.F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Warszawa: PWE.
- Kotler, P. (2013). Innowacyjność przepis na sukces. Model od A do F. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
- Marcus, M.H., i Zimmerer, T.W. (2003). A Longitudinal Study of the Impact of Intrapreneurial Programs in Fortune 500 Firms. Journal of Management Research, 3(1), 11-22.
- Morse, C.W. (1989). The Delusion of Intrapreneurship. W: B. Lloyd (red.), Entrepreneurship. Creating and managing new ventures, Oxford: Pergamon Press.
- Pinchot, G. (1985). Intrapreneuring. New York: Harper & Row Publisher.
- Schumpeter, J. (1960). Teorie rozwoju gospodarczego. Warszawa: PWN.