Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Wpływ podatku VAT na działalność gospodarczą: analiza wybranych przykładów

Abstract

W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą ustawodawca nakłada szczególne obowiązki podatkowe. Przykładem może być opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Podstawowa stawka podatku VAT w Polsce wynosi 23% od 1 stycznia 2011 r. Niektóre usługi bądź dostawa towarów mogą podlegać niższym stawkom, albo być całkowicie zwolnione z opodatkowania. Należy zauważyć, iż zastosowanie przez ustawodawcę czterech stawek podatku VAT, a także możliwość całkowitego zwolnienia z opodatkowania nasuwa pytanie o spójność polityki nakładania podatku VAT w odniesieniu do konkretnych towarów i usług. Niejasna procedura stosowania określonych stawek jest przeszkodą w prowadzeniu przedsiębiorstwa. Ma także wpływ na poziom konkurencyjności pomiędzy poszczególnymi podmiotami. Podatek VAT pomimo tego, że cechuje się neutralnością dla podatnika, nie jest jednak obojętny na kształtowanie się ceny. Okazuje się bowiem, iż wartość podatku VAT, w zależności od elastyczności cenowej popytu, wpływa na ostateczną cenę brutto. Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług stało się zatem dla przedsiębiorstw dodatkowym kosztem zarówno o charakterze ekonomicznym, jak i formalnym. Niniejszy artykuł stanowi próbę oceny wpływu podatku VAT na prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o wybrane przykłady. Wnioski z przeprowadzonej analizy dostarczą informacji o niektórych skutkach podatku VAT dla działalności przedsiębiorstw.

Keywords

podatek VAT, system podatkowy, popyt i podaż, przedsiębiorczość

PDF (Język Polski)

References

  1. Deloitte (2009). Analiza wpływu zmiany stawki VAT na usługi hotelowe i gastronomicz-ne. Analiza na zlecenie Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Warszawa: Delo-itte Business Consulting. Pozyskano z: http://docplayer.pl/1786159-Analiza-wplywu-zmiany-stawki-vat-na-uslugi-hotelowe-i-gastronomiczne.html (30.06.2016).
  2. Dobrołęcki, P., Gołębiewski, Ł., Tenderenda-Ożóg, E., Waszczyk, P. (2014). Polski rynek książki. szanse i zagrożenia – konieczność zmian. Warszawa: Biblioteka Analiz. Po-zyskano z: http://www.ikp.org.pl/images/Opinia_o_rynku_ksiazki_Biblioteka_Analiz.pdf (30.06.2016).
  3. Famulska, T. (2007). Teoretyczne i praktyczne aspekty funkcjonowania podatku od war-tości dodanej. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
  4. GUS (1013). Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych. Warszawa: GUS.
  5. Ickiewicz, J. (2009). Obciążenia fiskalne przedsiębiorstw. Warszawa: Polskie Wydawnic-two Ekonomiczne.
  6. Kamerschen, D., McKenzie, R. Nardinelli, C. (1991). Ekonomia. Gdańsk: Fundacja Go-podarcza NSZZ.
  7. Komisja Europejska (2015). Vat Rates Applied in the EU Member States. Pozyskano z: http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/rates/vat_rates_en.pdf (28.12.2015).
  8. Krajewska, A. (2012). Podatki w Unii Europejskiej. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczna.
  9. The World Bank (2013). Doing Business 2013: Smarter Regulations for Small and Medi-um-Size Enterprises. Washington: International Bank for Reconstruction and De-velopment / The World Bank. doi: 10.1596/978-0-8213-9615-5.
  10. Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 nr 54 poz. 535).
  11. Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz.U. 2014 poz. 915).
  12. Wach K. (2005). Systemy podatkowe Unii Europejskiej. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  13. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 marca 2014 r. (sygn. III SA/Wa 2933/13).
  14. Wyrzykowski, W. (2004). Polski system podatków i opłat w zarysie. Gdańsk: Scientific Publishing Group.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.