Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Zjawiska hamujące rozwój transgranicznego handlu elektronicznego w krajach Unii Europejskiej

DOI:

https://doi.org/10.15678/PM.2018.0402.08

Abstract

Cel artykułu: Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników analizy dynamiki rozwoju e-commerce w krajach Unii Europejskiej, a także zestawienie i charakterystyka barier rozwoju transgranicznego handlu elektronicznego. W szczególności skupiono się na identyfikacji zjawisk ograniczających rozwój e-commerce w krajach Unii Europejskiej.

Metodyka badań: Przeprowadzono przegląd literatury, badań oraz raportów i statystyk. Została poddana analizie definicja transgranicznego handlu elektronicznego oraz terminy pokrewne. Następnie, na podstawie zebranych danych statystycznych, skupiono się na wolumenie obrotów e-commerce zarówno w Unii Europejskiej jak i na świecie. W oparciu o literaturę przedmiotu określone zostały zjawiska hamujące rozwój transgranicznego handlu elektronicznego w krajach Unii Europejskiej.

Wyniki: Region Azji i Pacyfiku okazał się być największym i najbardziej dynamicznie rozwijającym się regionem e-commerce typu B2C na świecie. W Unii Europejskiej przodują natomiast Wielka Brytania oraz kraje Skandynawskie. Przegląd dostępnych źródeł literaturowych pozwolił na potwierdzenie faktu, iż e-handel krajowy znacznie przeważa nad e-handlem międzynarodowym. W oparciu o zamieszczone dane stwierdzono, że do największych barier rozwoju e-commerce zaliczyć można problem geoblokowania, brak zaufania konsumentów do e-przedsiębiorstw, różne systemy podatków VAT, problem płatności za towary i usługi oraz kwestie prawne. Działania Unii Europejskiej na rzecz rozwiązania problemów rozwoju e-commerce, obejmują poprawę regulacji prawnych w omawianej dziedzinie, zwiększenie dostępu do towarów i usług online, redukcję kosztów związanych z realizacją transakcji i administracją.

Keywords

e-commerce, e-handel, transgraniczny handel elektroniczny, geoblokowanie, handel elektroniczny, handel internetowy, cross-border

PDF (Polish)

References

  1. Bart, Y., Shankar, V., Sultan, F., Urban, G. (20005). Are the Drivers and Role of Online Trust the Same for All Web Sites and Consumers? A Large-Scale Exploratory Empirical Study. Journal of Marketing, nr 69, s. 133-152.
  2. Bartczak, K. (2016). Bariery rozwojowe handlu elektronicznego. Wrocław: Exante.
  3. Brzozowska-Woś, A. (2014). Kierunki rozwoju handlu elektronicznego, Przedsiębiorstwo we współ-czesnej gospodarce – teoria i praktyka, nr 1, s. 5-15.
  4. Chaffey, D. (2016). Digital Business i E-commerce Management. Strategia, Realizacja, Praktyka. Warszawa: PWN.
  5. Chmielarz, W. (2007). Systemy biznesu elektronicznego. Warszawa: Difin.
  6. Cushman&Wakefield Research Publication. (2013). Global Perspective on Retail: online retailing.
  7. Dobosz, K. (2012). Handel elektroniczny. Warszawa: Wydawnictwo PJWSTK.
  8. Dutko, M. (2016). Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament. Gliwice: HELION.
  9. Ecommerce Foundation. (2015). European B2C E-commerce Report 2015. Pozyskano
  10. z https://www.ecommerce-europe.eu/app/uploads/2016/08/european-b2c-e-commerce-report-2015-light-20150615.pdf-1.pdf
  11. Ecommerce Foundation. (2016). Global B2C E-commerce Report 2016. Pozyskano
  12. z https://www.ecommercewiki.org/wikis/www.ecommercewiki.org/images/5/56/Global_B2C_Ecommerce_Report_2016.pdf
  13. Ecommerce Foundation. (2017). The European Ecommerce Report 2017. Pozyskano z: https://ecommercenews.eu/ecommerce-europe-e602-billion-2017/
  14. Economic Research Institute for ASEAN and East Asia (ERIA). (2017). Developing Asia in the Era of Cross-border E-commerce. ERIA Discussion Paper Serie, 2017-11.
  15. Emarketer, (2016). Worldwide Retail Ecommerce Sales Will Reach $1.915 Trillion This Year. Pobrane z: https://www.emarketer.com/Article/Worldwide-Retail-Ecommerce-Sales-Will-Reach-1915-Trillion-This-Year/1014369
  16. European Commission. (2016). Mystery shopping survey on territorial restrictions and geo-blocking in the European digital single market. Pozyskano z http://ec.europa.eu/consumers/consumer_evidence/market_studies/docs/geoblocking-exec-summary_en.pdf
  17. Eurostat. (2017). Difficulties experienced when selling to other EU countries, EU-28, 2016. Pozyska-no z: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/E-commerce_statistics
  18. Gregor, B., Stawiszyński, M. (2002). E-Commerce. Bydgoszcz-Łódź: Oficyna Wydawnicza BRANTA.
  19. https://www.postnord.com/globalassets/global/english/document/publications/2017/e-commerce-in-the-nordics-2017.pdf
  20. Kare-Silver, M. (2002). E-szok rewolucja elektroniczna w handlu. Warszawa: PWE.
  21. Kawa, A. (2017). Transgraniczny handel elektroniczny jako wyzwanie dla e-detalistów, Przedsiębior-czość i Zarządzanie, Tom XVIII, Zeszyt 8, Wydawnictwo SAN.
  22. King, D., Lee, J.K., Liang, T.P., Outland, J., Turban, D.C., Turban, E. (2018). Electronic Commerce 2018, A Managerial and Social Networks Perspective. Ninth Edition. Springer Texts in Business and Economics.
  23. Komisja Europejska (2016). Komunikat Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Kompleksowe podej-ście na rzecz ożywienia transgranicznego handlu elektronicznego z korzyścią dla europejskich obywateli i przedsiębiorstw. Bruksela. Pozyskano z https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2016/PL/1-2016-320-PL-F1-1.PDF
  24. Kozłowska, J. (2017). Budowanie zaufania w handlu elektronicznym poprzez kreowanie pozytyw-nych doświadczeń zakupowych. Świat marketingu.
  25. Łapiński, K., Peterlik, M., Wyżnikiewicz, B. (2012). Działalność transgraniczna polskich sklepów internetowych. Warszawa: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
  26. Niedźwiedziński, M. (2004). Globalny handel elektroniczny. Warszawa: PWE.
  27. Pluta-Zaremba, A. (2017). Rozwój usług logistycznych implikowany dynamicznym wzrostem rynku e-commerce Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowi-cach, Nr 321, 2017.
  28. Polityka Insight. (2016). Geoblokowanie czyli problemy Polaków z zakupami w sieci. Pozyskano
  29. z https://www.politykainsight.pl/multimedia/_resource/res/20120113
  30. Rudzewicz, A. (2009). Zaufanie – przegląd koncepcji. Kontrowersje wokół marketingu w Polsce. Niepewność i zaufanie a zachowania nabywców, s.421-430.
  31. Statista. (2017). Domestic and cross-border B2C e-commerce sales in Europe from 2013 to 2018. Pozyskano z: https://www.statista.com/statistics/292928/domestic-and-cross-border-b2c-e-commerce-sales-europe/
  32. Śledziewska, K., Pugacewicz, A., Sobolewski, M., Gyodi, K., inni (2016). Analiza mechanizmu geob-lokowania w kontekście różnicowania cen w Unii Europejskiej w transgranicznym handlu elek-tronicznym. Perspektywa Polski.
  33. Talar, S. (2017). Cross-border e-commerce – Problemy identyfikacji i pomiaru. Współczesna Gospo-darka, nr 3, 2017, tom 8, s. 13-27.
  34. Think Paga. (2015). E-commerce: Jak sprostać wyzwaniom dynamicznego rozwoju i stać się dominu-jącym graczem? Akademia Analiz i Mediów. Pozyskano z http://paga.org.pl/thinkpaga/raporty/e-commerce-jak-sprostac-wyzwaniom-dynamicznego-roz
  35. Wasiluk, A., Suchocki, A. (2012). Zaufanie jako bariera rozwoju przedsiębiorstw handlu elektronicz-nego. Economy and Management.
  36. Wawszczyk, A. (2003). E-gospodarka. Poradnik przedsiębiorcy. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
  37. WTO, OECD. (2017). Aid for Trade at a Glance 2017. Promoting Trade. Inclusiveness and Connectiv-ity for Sustainable Development.
  38. Zelek, M. (2012). Sprzedaż przez Internet Aspekty prawne. Warszawa: Difin.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1-10 of 36

You may also start an advanced similarity search for this article.