Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Zjawiska hamujące rozwój transgranicznego handlu elektronicznego w krajach Unii Europejskiej

Abstract

Cel artykułu: Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników analizy dynamiki rozwoju e-commerce w krajach Unii Europejskiej, a także zestawienie i charakterystyka barier rozwoju transgranicznego handlu elektronicznego. W szczególności skupiono się na identyfikacji zjawisk ograniczających rozwój e-commerce w krajach Unii Europejskiej.

Metodyka badań: Przeprowadzono przegląd literatury, badań oraz raportów i statystyk. Została poddana analizie definicja transgranicznego handlu elektronicznego oraz terminy pokrewne. Następnie, na podstawie zebranych danych statystycznych, skupiono się na wolumenie obrotów e-commerce zarówno w Unii Europejskiej jak i na świecie. W oparciu o literaturę przedmiotu określone zostały zjawiska hamujące rozwój transgranicznego handlu elektronicznego w krajach Unii Europejskiej.

Wyniki: Region Azji i Pacyfiku okazał się być największym i najbardziej dynamicznie rozwijającym się regionem e-commerce typu B2C na świecie. W Unii Europejskiej przodują natomiast Wielka Brytania oraz kraje Skandynawskie. Przegląd dostępnych źródeł literaturowych pozwolił na potwierdzenie faktu, iż e-handel krajowy znacznie przeważa nad e-handlem międzynarodowym. W oparciu o zamieszczone dane stwierdzono, że do największych barier rozwoju e-commerce zaliczyć można problem geoblokowania, brak zaufania konsumentów do e-przedsiębiorstw, różne systemy podatków VAT, problem płatności za towary i usługi oraz kwestie prawne. Działania Unii Europejskiej na rzecz rozwiązania problemów rozwoju e-commerce, obejmują poprawę regulacji prawnych w omawianej dziedzinie, zwiększenie dostępu do towarów i usług online, redukcję kosztów związanych z realizacją transakcji i administracją.

Keywords

e-commerce, e-handel, transgraniczny handel elektroniczny, geoblokowanie, handel elektroniczny, handel internetowy, cross-border

PDF (Język Polski)

References

  1. Bart, Y., Shankar, V., Sultan, F., Urban, G. (20005). Are the Drivers and Role of Online Trust the Same for All Web Sites and Consumers? A Large-Scale Exploratory Empirical Study. Journal of Marketing, nr 69, s. 133-152.
  2. Bartczak, K. (2016). Bariery rozwojowe handlu elektronicznego. Wrocław: Exante.
  3. Brzozowska-Woś, A. (2014). Kierunki rozwoju handlu elektronicznego, Przedsiębiorstwo we współ-czesnej gospodarce – teoria i praktyka, nr 1, s. 5-15.
  4. Chaffey, D. (2016). Digital Business i E-commerce Management. Strategia, Realizacja, Praktyka. Warszawa: PWN.
  5. Chmielarz, W. (2007). Systemy biznesu elektronicznego. Warszawa: Difin.
  6. Cushman&Wakefield Research Publication. (2013). Global Perspective on Retail: online retailing.
  7. Dobosz, K. (2012). Handel elektroniczny. Warszawa: Wydawnictwo PJWSTK.
  8. Dutko, M. (2016). Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament. Gliwice: HELION.
  9. Ecommerce Foundation. (2015). European B2C E-commerce Report 2015. Pozyskano
  10. z https://www.ecommerce-europe.eu/app/uploads/2016/08/european-b2c-e-commerce-report-2015-light-20150615.pdf-1.pdf
  11. Ecommerce Foundation. (2016). Global B2C E-commerce Report 2016. Pozyskano
  12. z https://www.ecommercewiki.org/wikis/www.ecommercewiki.org/images/5/56/Global_B2C_Ecommerce_Report_2016.pdf
  13. Ecommerce Foundation. (2017). The European Ecommerce Report 2017. Pozyskano z: https://ecommercenews.eu/ecommerce-europe-e602-billion-2017/
  14. Economic Research Institute for ASEAN and East Asia (ERIA). (2017). Developing Asia in the Era of Cross-border E-commerce. ERIA Discussion Paper Serie, 2017-11.
  15. Emarketer, (2016). Worldwide Retail Ecommerce Sales Will Reach $1.915 Trillion This Year. Pobrane z: https://www.emarketer.com/Article/Worldwide-Retail-Ecommerce-Sales-Will-Reach-1915-Trillion-This-Year/1014369
  16. European Commission. (2016). Mystery shopping survey on territorial restrictions and geo-blocking in the European digital single market. Pozyskano z http://ec.europa.eu/consumers/consumer_evidence/market_studies/docs/geoblocking-exec-summary_en.pdf
  17. Eurostat. (2017). Difficulties experienced when selling to other EU countries, EU-28, 2016. Pozyska-no z: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/E-commerce_statistics
  18. Gregor, B., Stawiszyński, M. (2002). E-Commerce. Bydgoszcz-Łódź: Oficyna Wydawnicza BRANTA.
  19. https://www.postnord.com/globalassets/global/english/document/publications/2017/e-commerce-in-the-nordics-2017.pdf
  20. Kare-Silver, M. (2002). E-szok rewolucja elektroniczna w handlu. Warszawa: PWE.
  21. Kawa, A. (2017). Transgraniczny handel elektroniczny jako wyzwanie dla e-detalistów, Przedsiębior-czość i Zarządzanie, Tom XVIII, Zeszyt 8, Wydawnictwo SAN.
  22. King, D., Lee, J.K., Liang, T.P., Outland, J., Turban, D.C., Turban, E. (2018). Electronic Commerce 2018, A Managerial and Social Networks Perspective. Ninth Edition. Springer Texts in Business and Economics.
  23. Komisja Europejska (2016). Komunikat Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Kompleksowe podej-ście na rzecz ożywienia transgranicznego handlu elektronicznego z korzyścią dla europejskich obywateli i przedsiębiorstw. Bruksela. Pozyskano z https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2016/PL/1-2016-320-PL-F1-1.PDF
  24. Kozłowska, J. (2017). Budowanie zaufania w handlu elektronicznym poprzez kreowanie pozytyw-nych doświadczeń zakupowych. Świat marketingu.
  25. Łapiński, K., Peterlik, M., Wyżnikiewicz, B. (2012). Działalność transgraniczna polskich sklepów internetowych. Warszawa: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
  26. Niedźwiedziński, M. (2004). Globalny handel elektroniczny. Warszawa: PWE.
  27. Pluta-Zaremba, A. (2017). Rozwój usług logistycznych implikowany dynamicznym wzrostem rynku e-commerce Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowi-cach, Nr 321, 2017.
  28. Polityka Insight. (2016). Geoblokowanie czyli problemy Polaków z zakupami w sieci. Pozyskano
  29. z https://www.politykainsight.pl/multimedia/_resource/res/20120113
  30. Rudzewicz, A. (2009). Zaufanie – przegląd koncepcji. Kontrowersje wokół marketingu w Polsce. Niepewność i zaufanie a zachowania nabywców, s.421-430.
  31. Statista. (2017). Domestic and cross-border B2C e-commerce sales in Europe from 2013 to 2018. Pozyskano z: https://www.statista.com/statistics/292928/domestic-and-cross-border-b2c-e-commerce-sales-europe/
  32. Śledziewska, K., Pugacewicz, A., Sobolewski, M., Gyodi, K., inni (2016). Analiza mechanizmu geob-lokowania w kontekście różnicowania cen w Unii Europejskiej w transgranicznym handlu elek-tronicznym. Perspektywa Polski.
  33. Talar, S. (2017). Cross-border e-commerce – Problemy identyfikacji i pomiaru. Współczesna Gospo-darka, nr 3, 2017, tom 8, s. 13-27.
  34. Think Paga. (2015). E-commerce: Jak sprostać wyzwaniom dynamicznego rozwoju i stać się dominu-jącym graczem? Akademia Analiz i Mediów. Pozyskano z http://paga.org.pl/thinkpaga/raporty/e-commerce-jak-sprostac-wyzwaniom-dynamicznego-roz
  35. Wasiluk, A., Suchocki, A. (2012). Zaufanie jako bariera rozwoju przedsiębiorstw handlu elektronicz-nego. Economy and Management.
  36. Wawszczyk, A. (2003). E-gospodarka. Poradnik przedsiębiorcy. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
  37. WTO, OECD. (2017). Aid for Trade at a Glance 2017. Promoting Trade. Inclusiveness and Connectiv-ity for Sustainable Development.
  38. Zelek, M. (2012). Sprzedaż przez Internet Aspekty prawne. Warszawa: Difin.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.