Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Przełomowe innowacje jako sposób rozwoju uniwersyteckiej przedsiębiorczości na przykładzie masowych otwartych kursów online MOOCs

Abstract

Zmiany zachodzące w otoczeniu społeczno-gospodarczym wpływają zarówno na sferę działalności komercyjnej, jak i niekomercyjnej różnych organizacji. Dotyczy to również obszaru szkolnictwa wyższego, w ramach którego ciągle poszukuje się rozwiązań spełniających oczekiwania interesariuszy – począwszy od pracowników, przez studentów i doktorantów, kończąc na rynku pracy i społeczeństwie ogółem. Zmiany te rodzą istotne dylematy i wymagają podjęcia zdecydowanych działań. Celem artykułu jest próba zarysowania jednego z możliwych kierunków rozwoju współczesnych szkół wyższych w ramach dość powszechnej wśród wielu autorów koncepcji przedsiębiorczego uniwersytetu z wykorzystaniem teorii przełomowych innowacji Christensena.

Keywords

uniwersytet przedsiębiorczy, przełomowe innowacje, MOOC, przedsiębiorczość

PDF (Polish)

References

  1. Ansoff, I. (1985). Zarządzanie strategiczne. Warszawa: PWE.
  2. Christensen, C. M., Anthony, C. M, Roth, E. A. (2004). Seeing What’s Next. Boston, MA: HBS Press.
  3. Christensen, C. M., Raynor, M., McDonald, R. (2016). Czym jest przełomowa innowacja. Harvard Business Review Polska, nr 159.
  4. Christensen, C.M. (2000). The Innovator’s Dilemma. When New Technologies Cause Great Firms to Fail, Boston: Harper Businessn.
  5. Christensen, G., Steinmetz, A., Alcorn, B., Bennett, A., Woods, D., i Emanuel, E. J. (2013). The MOOC Phenomenon: Who Takes Massive Open Online Courses and Why?. (November 6.), 1-25. Dostępne na SSRN: https://ssrn.com/abstract=2350964 lub http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2350964.
  6. Clark, B. R. (1998). Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. Oxford, New York: Pergamon Press for IUA Press.
  7. Clark, B. (2001). The Entrepreneurial University: New Foundations for Collegiality, Autonomy, and Achievement. Higher Education Management, 13(2), 8-24.
  8. Etzkowitz, H. (2003). Research Groups as ‘Quasi-Firms’: the Invention of the Entrepreneurial University. Research Policy, 32(1), 109-121.
  9. Gaebel, M. (2014). MOOC masowe otwarte kursy online. Warszawa: FRSE. Dostępne na: czytelnia.frse.org.pl.
  10. Hamel, G., Breen, B. (2008). Zarządzanie jutra. Lublin: Wyd. Red Horse.
  11. Kim, P. (2014). Massive Open Online Courses: the MOOC Revolution. New York I London: Routledge. Taylor & Francis Group.
  12. Koźmiński, A. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych. Warszawa: PWN.
  13. Lipshitz, R., Strauss, O. (1997). Coping with Uncertainty: a Naturalistic Decision Making Analysis. Organizational Behavior and Human Decision Processes, vol. 69 no. 2, 149-163.
  14. MOOCs in 2014: Breaking Down the Numbers, www.edsurge.com/news/2014-12-26-moocs-in-2014-breaking-down-the-numbers.
  15. Online Courses Raise Their Game: A Review of MOOC Stats and Trends in 2014, https://www.class-central.com/report/moocs-stats-and-trends-2014.
  16. Sułkowski, Ł. (2016). Kultura akademicka. Koniec utopii ?. Warszawa: PWN.
  17. Sporn, B. (2007). Governance and Administration. Organizational and Structural Trends. W: J.J. F., Forest i Ph. G., Altbach (red.). International Handbook of Higher Education: 141-157. The Netherlands: Springer, DOI 10.1007/978-1-4020-4012-2.
  18. Thorp, H., Goldstein, B. (2013). Engines of Innovation: The Entrepreneurial University in the Twenty-First Century. Chapel Hill: UNC Press Books.
  19. Wessel, M., Christensen, C. (2012). Surviving Disruption. Harvard Business Review, December 2012. Dostępne na: https://hbr.org/2012/12/surviving-disruption
  20. Wissema, J. G. (2005). Technostarterrzy: dlaczego i jak?. Warszawa: PARP.

Downloads

Download data is not yet available.