Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Eksport jako determinanta rozwoju Małopolski

Abstract

Celem niniejszego artykułu jest naświetlenie endogenicznego potencjału regionalnego gospodarki Małopolski i jego weryfikacja przez pryzmat handlu zagranicznego województwa. W sposób syntetyczny dokonano analizy danych statystycznych w zakresie wartości, struktury oraz przestrzennego rozłożenia aktywności eksportowej małopolskich firm. Pozwoliło to na określenie specjalizacji regionalnych i wskazanie endogenicznego potencjału Małopolski w zakresie działalności eksportowej. Przeprowadzone badania potwierdziły istotne znaczenie Krakowa jako stolicy województwa i motoru wzrostu w przedmiotowym obszarze oraz znaczenie zasobów technologicznych i kapitału ludzkiego dla rozwoju eksportu w Małopolsce.

Keywords

rozwój regionalny, handel zagraniczny, Małopolska

PDF (Język Polski)

References

  1. Antończak-Świder, K. (2015). Handel zagraniczny w Polsce i Małopolsce 2014. Kraków: Małopolskie Obserwatorium Rozwoju Regionalnego.
  2. Bukowski, S. I., & Garlińska-Bielawska, J. (2014). Eksport do Niemiec jako czynnik wzrostu gospodarczego w Polsce w latach 2000-2012 Makroekonomia gospodarki Polski na tle Unii Europejskiej. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, 3 (303), 45-60.
  3. Czermińska, M. (2009). Zmiany regulacji i wykorzystania instrumentów promocyjno-informacyjnego wspierania eksportu w Polsce w świetle integracji z Unią Europej-ską, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 794, 25-44.
  4. Głuszczuk, D. (2011). Istota rozwoju regionalnego i jego determinanty. Ekonomia, 5(17), 68-80.
  5. Golejewska, A. (2012). Eksport jako czynnik rozwoju regionalnego. Aspekt teoretyczny. Zarządzanie i Finanse, 10(1)2, 269-279.
  6. Grosse, T. G. (2007). Wybrane koncepcje teoretyczne i doświadczenia praktyczne doty-czące rozwoju regionów peryferyjnych. Studia Regionalne i Lokalne, 1(27), 27-49.
  7. Jewtuchowicz, A. (2001). Rozwój, środowisko, sieci innowacyjne i lokalne systemy pro-dukcyjne. W: K. Matusiak i in. (red.), Zewnętrzne determinanty rozwoju innowacyj-nych firm, 233-251. Łódź: Katedra Ekonomii Uniwersytetu Łódzkiego, Monografie, Rozprawy, Raporty, Opracowania.
  8. Krugman, P. (1979). Increasing Returns, Monopolistic Competition, and International Trade. Journal of International Economics, 9(4), 469-479.
  9. Kwaśny, J. (2015). Kierunki rozwoju województwa małopolskiego w świetle nowej per-spektywy finansowej Unii Europejskiej. Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomi-cae, 19(1), 129-144.
  10. Lewis, W. C. (1972). A critical examination of the export-base theory of urban regional growth. The Annals of Regional Science, 6(2), 15-25.
  11. Pietrzyk, I. (2004). Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach człon-kowskich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  12. Przygodzki, Z. (2007). Region i klasyczne teorie jego rozwoju. W: Chądzyński, J. i in. (red.). Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, 34-61. Warszawa: CeDe-Wu.pl Wydawnictwa Fachowe.
  13. Zielińska-Głębocka, A. (2008). Specjalizacja i lokalizacja działalności gospodarczej. Przegląd problemów i literatury. W: Zielińska-Głębocka A. (red.). Lokalizacja prze-mysłu a konkurencyjność polskich regionów (w kontekście integracji europejskiej). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  14. Żur, A. (2015). Opportunity Identification and Creation as Factors of Firm Internationali-sation. Entrepreneurial Business and Economics Review, 3(2), 25-39. doi: 10.15678/EBER.2015.030203.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.